11 May 2010

Membuka Tirai 2010..


Salam Tahun Baru 2010..

Mungkin dah lambat sebab bulan 5 baru nak ucap Salam Tahun Baru 2010 tapi apa bleh buat, saya lambat buat blog..Hehehehe..Anyway saya buka tirai 2010 dengan Menyungkur pada 03.01.2010..

Sebab dah lama tak Menyungkur jadi cepat letih so hasilnya tak banyak tapi cukup untuk buat Lauk selama Sebulan..Hehehehe..

Ni amik gambar close up sket pada Ketam dan Anak2 Ikan..Lumayan tu kalau pegi Menyungkur sebab bukan setakat Udang dan Ketam, kadang2 Ikan pun banyak..Penah saya Menyungkur dapat Ikan Pari, Siakap, Senangin dan macam2 lagi..
Diam tak diam dah hampir Setahun Setongah saya mencari Lauk dengan Menyungkur..Macam2 dah saya lalui..Sungkur terlangkup atas kepala, kena sengat Ikan Duri..Memang pengalaman yang sangat sangat sangat berharga..Susah nak dapat pengalaman macam ni kalau tak mencari dan mencuba..


Tiap kali turun Alhamdulillah tak penah saya balik dengan tangan kosong..Paling kurang pun Udang 1kg dengan Ketam 1kg..Walaupun penat Menyungkur tapi bila tengok hasilnya masa kemas2 kat rumah, sejuk mata dan perut memandang dan sebab tu lah agaknya sejak tukar kerja, saya dah naik 10kg lebih..Wahahahaha gemok wei...
Ni hasil Udang Kertas untuk kali ni..Cuma 300gram tapi Alhamdulillah rejeki ni..Rejeki..Hehehehe..
Udang Geragau pun saya sapu..Marah kakak tepi Pantai tu..Nak tau apa tujuan amik Udang yang kecik2 ni?..Apa?..Belacan?..On tidak..Saya buat Cucuq Udang..Sedap wa cakap lu..Cuba ya..
Hah ini hasil yang utama kali ni..1.5kg Ketam Bunga yang remaja..Nak yang besar2 kena naik sampan sebab dia menetap di air yang dalamnya 3depa ke atas..Menyungkur ni cuma boleh redah air paras pinggang je..Kalau lebih dari piggang susah sket..Macam mana nak explain ek..Kena cuba menyungkur lah baru tau kenapa..Menyungkur memang best..Sayonaraaaa...

3 comments:

rapirost said...

waa bestnyer... boleh tahan gak hasilnya.. geram jer tengok ketam2 tu... bila nak menyungkur lagi? cam nak join jerk.. :)

ALoNgFaiSaL said...

Abg rapi-san..Saya dah lama tak pegi ler..Ingat nak pi tapi entah le..Post dalam ni pun malas nak update..Skang gile casting haruan..Huhuhuhu..

Unknown said...

Menyungkur tu ape bang???..hehehe..x ghoti den..menjaring ke?